Živá Kombuča - nápoj plný života

 

Nealkoholický, fermentovaný, nepasterizovaný, jemne perlivý nápoj, ktorý sa ručne vyrába z kvalitných prírodných surovín. Obsahuje malé množstvo cukru, probiotiká a nenájdete v ňom žiadne konzervačné látky. O akom nápoji je reč? Predstavujeme Vám slovenský výrobok s názvom Živá Kombuča. Počuli ste už o ňom? Ak áno, sme veľmi radi. Ak nie, nastal čas, aby ste sa o tomto slovenskom nápoji dozvedeli niečo viac a zatúžili Živú Kombuču ochutnať. O jej vzniku sme sa porozprávali s „Kombuča tímom“ – s Filipom ŠimončičomMatejom Petrášom.

.

Hneď na úvod by sa naši čitatelia určite potešili, keby ste predstavili alebo skôr objasnili pojem Kombuča. Ako by ste tento nápoj charakterizovali a prečo práve názov Živá Kombuča?

Ahojte, zdravíme všetkých čitateľov tejto stránky :) Sme veľmi radi, že tu môžeme hrdo prezentovať náš poctivý slovenský výrobok. Na úvod teda niečo málo o vzniku značky a kto za tým celým stojí. Zakladateľom projektu Živá Kombuča je v prvom rade Matej Petráš, ktorý si už niekoľko rokov tento funkčný nápoj vyrábal doma v domácich podmienkach a ktorý prišiel s nápadom vytvorenia výrobnej spoločnosti. Pri hľadaní vhodného parťáka na celý projekt sa mu náhodou ozval Filip Šimončič, ktorého vždy fascinovali skvelé nápady, keďže aj on vymýšľa rôzne veci, ktoré nám stále pomáhajú zdokonaľovať náš projekt. Prišlo na pár stretnutí, prvé ochutnávky domácej Kombuchy, slovo dalo slovo a išlo sa do projektu spoločne. Celý projekt teda vznikol spojením 2 ľudí, ktorí sa predtým nikdy nepoznali. Maťo viacmenej zabezpečuje výrobu a procesy spojené s výrobou ako takou a Filip má na starosti predaj, pričom spolu riešime ďalšie veci ako marketing a tvorenie celého brandu. Celý projekt sme dávali dokopy asi trištvrte roka, kým sme konečne našli skvelý priestor, ktorý sme prebudovali podľa všetkých hygienických predpisov a vytvorili výrobnú potravinovú prevádzku. Po ďalšom skoro pol roku ťažkých a dlhých vybavovačiek na úradoch sme získali povolenie na ostrú výrobu. Kombucha sa od tej doby ešte dlho testovala a dolaďovala do finálnej podoby, v akej ju poznáme dnes. Bolo to neskutočne veľa stoviek, možno aj tisícok litrov, ktoré sme žiaľ museli vyliať, pretože to stále nebolo ono a neboli sme spokojní. Aj vďaka tomu naše začiatky neboli vôbec ľahké a popravde sme od začiatku prekopali celé základy, na ktorých sme sa prvotne dohadovali, čo bola úplná zábava :)  Až keď začnete podnikať zistíte, že nie je to vždy tak, ako si naplánujete a musíme spraviť rôzne zmeny a kompromisy, aby ste sa dostali k ďalšiemu cieľu a mohli ísť priamočiaro za tým ďalším. Teraz už ale môžeme pokojne povedať, že sme konečne našli ten správny recept, ktorý sa momentálne teší skvelým ohlasom, čomu sa aj my veľmi tešíme. Myslíme si, že pojem kombucha je mnohým známy. No pre tých, ktorí o ňom ešte nepočuli, ide o nealkoholický fermentovaný (kvasený) zelený, prípadne iný druh čaju. Jeho vznik a účinky sú opradené mnohými legendami, no najpravdepodobnejší pôvod sa pripisuje mníchom, ktorí kombuchu kvasili pre čínskych cisárov. Pýtate sa prečo Živá Kombuča? Živá, pretože to je živý nápoj (tým myslíme nepasterizovaný a plný života) no a kombuča pretože kombucha by sa tak v skutočnosti čítať mala (podľa čínskeho pôvodu).

Zvolili ste zaujímavý slogan: „Prečo piť mŕtve, keď môžeme živé?!“ Čo znamená a kto stojí za jeho vznikom?

Naším sloganom nekompromisne, pre niekoho možno až drasticky, apelujeme na konzumenta a snažíme sa ho prinútiť rozmýšľať, prečo by mal piť niečo mŕtve, zabité, bez akejkoľvek pridanej hodnoty, keď môže piť živý a funkčný nápoj a ešte si ho aj vychutnať. Tento slogan sme vymysleli spoločnou iteráciou obaja s cieľom posunúť tak vnímanie slovenského konzumenta zas o úroveň vyššie.

          

Náš nápoj neobsahuje žiadne konzervanty ani žiadnu chémiu a nie je pasterizovaný, čím ponúka benefity v tej najrýdzejšej forme. Benefity kombuchy si môže každý dohľadať aj na internete, je ich naozaj mnoho no v súčasnosti neexistuje hlbší vedecký výskum, ktorý by ich dokázal, preto všetky tvrdenia sa opierajú iba o priame skúsenosti ľudí a ľudovú tradíciu. My veríme v nápoj, ktorý vďaka svojim benefičným účinkom prežil tisíce rokov. Kombucha sa skladá zo základných a kvalitných surovín: filtrom ošetrená a odchlórovaná voda, zelený čaj, trstinový cukor, kultúra kombuchy a kedže sme podiel cukru znížili na minimum tak je jemne dosladzovaný sladidlom na prírodnej báze zo stévie.

Momentálne máte v ponuke Živú Kombuču v dvoch príchutiach – zázvor a citrónová tráva. Prečo práve tieto príchute? Majú výrobky odlišné zloženie alebo ide len o rozdielnu príchuť? Ktorá príchuť je medzi ľuďmi obľúbenejšia a ktorá je lepšia podľa Vás?

Tieto príchute sme volili predovšetkým preto, že sa nám osvedčili už pri domácej výrobe a ochutnávkach v rámci našich blízkych aj vzdialenejších kruhov :) Sú to klasiky a keďže je kombucha pomerne neznámym produktom, nechceli sme hneď zo začiatku zmiasť spotrebiteľov náročnými kombináciami chutí, ale skôr im predstaviť tieto familiárne chute trošku inak. Samozrejme, dôležitým faktorom pri výbere zložiek boli aj ich benefity, keďže aj zázvor aj citrónová tráva veľmi napomáhajú tráveniu čo skvelo korešponduje s účinkami kombuchy. Zázvorová šťava sa pripravuje odšťavením 100% zázvoru za pomalých otáčok a lemongrass sa získava odvarom z fúzatky citrónovej, okrem toho základ ostáva rovnaký. Takto sme vytvorili jednu príchuť pre milovníkov zázvoru a druhú príchuť s odľahčenejším podtónom. Tento prístup sa nám osvedčil aj pri selekcii medzi pohlaviami (muži si radi vychutnajú štipľavosť zázvoru a nežnejšie pohlavie skôr jemnejšiu chuť citrónovej trávy, no nemôžeme povedať, že ide o pravidlo). Pre nás sú obe príchute jedinečné a rovnako ako správny rodič volíme diplomatickú odpoveď, že nedokážeme preferovať jedno dieťa pred druhým :) 

Pripravujete v blízkej dobe výrobu ďalšej príchute?

Samozrejme, plánujeme rozširovať portfólio o niektoré veľmi zaujímavé príchute, no všetci fanúšikovia si budú na ne musieť počkať až na začiatok nového roku.

Suroviny, ktoré používate pri výrobe, majú slovenský pôvod alebo máte svojich osvedčených zahraničných dodávateľov? V čom spočíva výrobný proces?

Keďže kombucha nie je pôvodom slovenská, tak suroviny pre jej výrobu by sme len veľmi ťažko hľadali u domácich pestovateľov. Na jej výrobu používame čaje z celého sveta, no dodávateľov máme slovenských, keďže sme nenarazili ani na slovenského pestovateľa zázvoru. Pevne veríme, že do budúcnosti budeme môcť naše zásoby dopĺňať od slovenských výrobcov.

Je ťažké presadiť sa na trhu pri množstve alko aj nealkoholických nápojov, ktorými sú zaplnené regály obchodných reťazcov? Aké boli začiatky, keď ste vstúpili s Kombučou na trh?

Konkurencia v oblasti soft drinkov je v gastro priemysle naozaj veľká, no sme radi, že mnohí naši odoberatelia nás preferujú pred zahraničnými výrobcami. Čo sa začiatkov týka, práve sa v nich nachádzame, keďže fungujeme na trhu necelé 4 mesiace. Je to naozaj o poctivej mravenčej práci a o vybudovaní pevných vzťahov s našimi odoberateľmi. Priama konkurencia momentálne pre nás neexistuje, no pomaly sa tu začína tlačiť napr. kombucha z Poľska, ktorá má však od kombuchy celkom ďaleko (je pasterizovaná, obsahuje jablčný ocot atď.).

Kde si môžu spotrebitelia kúpiť Vaše produkty?

Ako sme spomínali, zameriavame sa skôr na gastro, no kombuchu ponúkame aj v niektorých obchodíkoch so zdravou výživou alebo farmárskymi špecialitami lokálneho pôvodu. Kompletný zoznam prevádzok môžu ľudia sledovať na našom webe, kde máme umiestnenú mapku s presnými lokáciami, čo im umožňuje prezrieť si, či sa v ich okolí nachádza nejaký podnik, ktorý kombuchu ponúka. Ochutnávky robíme, no nie na pravidelnej báze, ale skôr na rôznych eventoch. Treba určite sledovať naše sociálne siete, kde vždy ochutnávku zverejníme.

Ako by ste spotrebiteľov presvedčili, aby Kombuču ochutnali? Aké argumenty by ste použili?

Sme presvedčení, že slovenský klient je zvedavý a pomaly sa v nás prebúdza chuť skúšať nové a zdravé veci a podporovať domácu výrobu. Možno nás aj preto mnoho spotrebiteľov, ak majú čas si doma naštudovať o čo ide, oslovuje zo zvedavosti a s chuťou podporiť nás. V teréne je to o trošku náročnejšie a na výzvy skúsiť niečo nové reagujú skôr mladší ľudia. Obecne však predstavujeme kombuchu ako zdravšiu alternatívu ku konvenčným a rokmi ohraným nápojom.

Vyvážate Kombuču aj do zahraničia?

Keďže sme stále akýmsi novorodenecom na našom trhu, našou primárnou úlohou je stabilizovať sa doma a uspokojiť všetkých našich odoberateľov. Klamali by sme, ak by sme tvrdili, že nás zahraničné trhy nezaujímajú. Štandardne by sme sa radi presadili aj do okolitých krajín ako Česká Republika či Rakúsko, no to je naozaj ešte len vo hviezdach :)

Aké sú Vaše najbližšie ciele a plány?

Ako sme spomínali, našou primárnou úlohou je momentálne vybudovanie pevných vzťahov s odoberateľmi a robenie osvety medzi spotrebiteľmi. Zo skúseností nadobudnutých osobnými rozhovormi s majiteľmi a prevádzkarmi gastro podnikov sme prišli s nápadom vytvoriť komplexné portfólio poctivých slovenských produktov a uľahčiť im tak prácu s objednávaním od XY dodávateľov neistého pôvodu. Usilujeme o to, aby sa naša značka stala zárukou kvalitných produktov s cenami konkurujúcimi nadnárodným gigantom. V súčasnosti finišujeme prípravu nových typov produktov a nevieme sa dočkať, kedy ich spustíme do obehu. Predpokladáme, že už koncom tohto roka by sa mohli tieto produkty zjaviť u niektorých z našich odberateľov.

Text: Matej Petráš, Filip Šimončič, Ing. Michaela Krajčíková
Foto: Živá Kombuča