Voňavé perníčky s viac ako 100-ročnou tradíciou

Ako pravnučka oživila perníkové remeslo

Chutné Ertlovské perníčky uzreli svetlo sveta prvýkrát v roku 1904, kedy Jozef Ertl získal tovarišský list. Vyučený pernikár začal piecť voňavé perníky podľa vlastnej receptúry, aby uživil svojich súrodencov. 9 detí prišlo o rodičov priskoro a keďže bol Jozef zo súrodencov najstarší, chcel sa o rodinu postarať. Remeslu sa vyučil u budapeštianskeho cukrára, vrátil sa späť na Slovensko a krásne zdobené perníkové srdcia chodil ponúkať od domu k domu. Jedno trojposchodové srdce pán Ertl dokonca upiekol pre prvého československého prezidenta Tomáša Garriguea Masaryka a vyslúžil si zaň zlatú medailu. „Perníkové remeslo“ sa dedilo z pokolenia na pokolenie a dnes sa výrobou kvalitných slovenských perníčkov zaoberá spoločnosť Erbia, ktorú riadi pravnučka Jozefa Ertla – Bibiána Ertlová.         

„Perníky vyrábala celá moja rodina, celé moje detstvo bolo o perníkoch, stále som rodičom pomáhala a oni sa snažili preraziť s perníkmi najmä na jarmokoch. Po smrti môjho otca pokračovala mamina ďalej vo výrobe, ja som sa venovala marketingu a obchodu v inej firme. Nastalo však obdobie, v ktorom som chcela využiť svoje predošlé pracovné skúsenosti. Chcela som oživiť a udržať históriu našich tradičných perníčkov, začala som sa preto rodinnej firme venovať naplno. Hviezdy nám boli našťastie naklonené a začalo sa nám dariť. Momentálne vyrábame Ertlovské perníky len v Novej Dubnici a ja som jediný pokračovateľ v tejto tradícií,“ začína rozprávanie o novodobej histórií Ertlovských perníkov Bibiána. Začiatky pre ňu neboli ľahké najmä kvôli legislatívnym požiadavkám: „Legislatíva je veľmi prísna, aj keď dávame do perníkov iba stopové prvky, všetky zložky musia byť presne uvedené a to je pre koncového zákazníka často mätúce. Spotrebitelia majú pocit, že je toho v zložení príliš veľa, čo nie je pravda. Zloženie je omnoho jednoduchšie, len musí byť obšírne popísané.“

Podiel slovenských výrobcov a dodávateľov surovín, ktoré sú potrebné pri výrobe perníkov, tvorí 90%. „Máme s nimi dlhoročné skúsenosti a ich suroviny sú naozaj kvalitné. Výrobný proces je veľmi zdĺhavý, nakoľko takmer všetky úkony robíme ručne. Okrem miešania cesta a vaľkania prejdú výrobky našimi rukami niekoľkokrát. Celkový proces sa dá porovnať s výrobným procesom, keď si gazdinky pečú perníčky doma. Všetko namáčame do čokolády, pečieme, vykrajujeme a balíme ručne. Jeden proces prebieha takmer celý deň – od zarábania cesta až po zabalenie konečného produktu,“ vysvetľuje Bibiána.

Spoločnosť Erbia v súčasnosti ponúka 6 druhov plnených perníkov, ktoré tvoria hlavnú časť celého sortimentu. Ide o plnené podlhovasté perníčky plnené lekvárom (slivkový, jahodový, ríbezľový či marhuľový), posypané kokosom alebo namáčané v čokoláde. Vedľajším produktom sú wafličky, ktorých základ tvorí holandská receptúra upravená podľa požiadaviek slovenského trhu, chuti našich spotrebiteľov a samozrejme je prispôsobená tradičným Ertlovským receptom. „Vo vianočnom období vyrábame aj zdobené perníčky s motívmi Vianoc, na Veľkú noc zase veľkonočné vajíčka. Veľmi populárne sú aj neplnené perníčky, perníky s nápismi „Z lásky“ a najobľúbenejším zo strany zákazníkov je perník plnený slivkovým lekvárom s čokoládou.“ Ako vznikajú nové príchute perníčkov? „Robíme si prieskum trhu, aké príchute by chceli spotrebitelia, ale snažíme sa priniesť aj niečo nové no zároveň ponechať staré tradície. Tieto novinky sú zatiaľ naším tajomstvom. Práve pripravujeme nový produkt aj novú príchuť. Avšak všetko má svoj čas, nie je jednoduché prísť s niečím novým. Ešte stále máme na Slovensku málo zákazníkov, ktorí o nás vedia a to je pre nás momentálne najväčšia vízia. Dostať sa do povedomia s výrobkami, ktoré máme aktuálne v ponuke. Naše portfólio je dostatočne veľké. Marketing je pre nás takisto veľmi dôležitý a tiež noví odberatelia – ešte stále je veľký priestor, kam by sme mohli zájsť. Všetko je o konečnom zákazníkovi – ak bude dopyt od spotrebiteľov, bude aj od odberateľov. Dúfame aj v nastavenie lepších podmienok pre lokálnych malovýrobcov na Slovensku vo všeobecnosti,“ hovorí s úsmevom Bibiána.

Pri otázke týkajúcej sa vízie spoločnosti má Bibiana jasno: „Chceme posilniť náš domáci predaj na Slovensku, zvýšiť kapacity a možno časom reprezentovať našu krajinu aj v zahraničí. Naše výrobky neustále zlepšujeme, skvalitňujeme a napredujeme aj vďaka zavádzaniu noviniek do sortimentu. Sme zástancami výroby a podpory slovenského trhu, radi by sme naučili slovenského zákazníka podporovať naše výrobky ako to robia v iných krajinách.“

                               

Čím sa Ertlovské perníky odlišujú od konkurencie? Jednoznačne kvalitou, rokmi overenou receptúrou, bohatým zložením a dlhotrvajúcou tradíciou. „Na Slovensku máme konkurenciu, avšak kvalitovo sa nedá považovať za konkurenciu. Naša domáca receptúra neobsahuje veľké chemické zásahy.. Konkurencia konkuruje cenou, no nie kvalitou. Iné perníky majú v zložení veľký počet konzervantov a stabilizátorov, aby mali ich výrobky čo najdlhšiu trvanlivosť, ktorú vyžadujú obchodné reťazce. My máme síce kratšiu trvanlivosť, ale o to kvalitnejšiu receptúru pre konečného spotrebiteľa. Je jedinečná nielen zložením ale aj chuťou,“ hodnotí situáciu na trhu Bibiana.

Text: Bibiána Ertlová, Ing. Michaela Krajčíková 
Foto: Bibiána Ertlová

Mohlo by Vás zaujímať:

Medové pochúťky beeLOL

Alkoholové džemy a omáčky GentleJem

Slovenský aperitív Bentianna