Gentle Jam - alkoholové džemy a omáčky, ktoré musíte ochutnať

 „Gentle Jam sme vypustili do sveta v januári 2015. Paradox ale je, že predtým ako som si povedala, že z toho nápadu idem vytvoriť biznis, ktorý bude mojim živobytím, som džemy nikdy nevarila... Skrátka mi napadlo, že spojiť džemy a omáčky so špičkovým alkoholom musí byť paráda, tak som sa pustila do práce,“ začína rozprávanie o svojej činnosti Mgr. Iveta Hrabovská, zakladateľka Gentle Jam. Iveta nemala vyštudovanú školu v oblasti gastronómie a v gastrónomií ani nikdy nepracovala. Ľudia z jej okolia ju od tohto nápadu takpovediac odhovárali: "Vraj ma je škoda a či si vôbec uvedomujem ako mentálne zakapem pri hrncoch. Do teraz sa z toho smejem, pretože som od prvého momentu vedela, že to bude úplne čosi iné. Že to nebudú klasické džemíky, ale absolútne delikatesy. A to od chuti až po samotný vizuál. Môj život je teraz diametrálne odlišný ako ten, ktorý som žila predtým. Teraz musím byť omnoho viac samostatná, rýchlo rozhodná, stretávam sa vždy s novými ľuďmi a posúvam sa každým dňom ďalej a ďalej. Gentle Jam je moja srdcovka a nedám naňho dopustiť."

"Veľa ľudí z môjho okolia si klepalo na čelo, keď sa dozvedelo, že idem variť džemy"

                                                                      

Ako vznikla myšlienka vyrábať alkoholové džemy a omáčky? "Jednoducho mi to napadlo. Nikdy som nič podobné nejedla ani nevidela. Je pravda, že niektorí výrobcovia džemov majú v ponuke jeden- dva produkty s alkoholom (väčšinou je to rum alebo víno), ale kompletnú plejádu alkoholických džemov a omáčok som ešte nikde nevidela. Tak mi zasvietila žiarovka nad hlavou, vyhrnula som si rukávy a pustila sa do práce,“ vysvetľuje pôvod nápadu Iveta. Zo svojho sortimentu vynecháva všetko, čo už niekto vyrába: „Keď vymýšľam novú receptúru, pozriem sa na webe čo všetko už ľudia vymysleli a to všetko nerobím.“ Všetky receptúry sú preto originálne. Samotná výroba prechádza viacerými fázami, od hľadania správneho základu (teda kombinácie ovocia, zeleniny, bylín či korenín), cez hľadanie vhodného alkoholu až po výber toho najlahodnejšieho. Výrobný proces trvá v priemere 9 hodín. Chuť produktov musí byť výrazná, ale zároveň jemná a vyvážená.

Sortiment Gentle Jam tvorí v súčasnosti 10 druhov džemov a 5 omáčok. V budúcom roku by malo pribudnúť množstvo limitovaných edícií, napríklad z duly, drienok, bazy a mnohých iných plodín. "Mojím absolútne najobľúbenejším je Medvedia túžba. Je to čučoriedkový džem s portským vínom. Môžem povedať, že sa v maloobchode aj veľkoobchode predáva asi o 100% lepšie ako všetky ostatné. Aktuálne mi veľmi chutí aj Rozmarná malina - malinový džem s rozmarínom a kubánskym rumom."

                                                

Čo sa týka surovín, ovocie a zelenina, ktoré sa dajú dopestovať na Slovensku, spoločnosť nakupuje od slovenských pestovateľov. Exotické ovocie nakupujú z rakúskeho BIO veľkoskladu ovocia a zeleniny. V produktoch Gentle Jam spotrebitelia nenájdu žiadne chemické látky ("éčka") ani pektíny. Ide len o čistú chuť ovocia, bylín, korenín a alkoholu. V sklade Gentle Jam sa nachádza približne 30 druhov rôzneho alkoholu a aj pri jeho výbere si dávajú výrobcovia záležať na kvalite - uprednostňujú druhy, v ktorých sa nenachádzajú arómy, umelé farbivá a iné nežiaduce látky. Produkty majú v sebe minimálne množstvo cukru (v priemere 50 gramov na 100 gramov výrobku), podiel čistého alkoholu tvorí od 2% do 10%.

Okrem slovenských spotrebiteľov môžu exkluzívne džemy ochutnať aj konzumenti v Česku, keďže má spoločnosti podpísanú zmluvu s českým distribútorom. Záujem o spoluprácu je aj z ďalších krajín - z Rakúska, Nemecka, Švédska či Dubaja. Ivety sme sa spýtali aj na vnímanie ceny produktov spotrebiteľmi. Vedia oceniť kvalitnú ručnú výrobu a nepovažujú výrobky za príliš drahé? "Tým, že naše produkty ťaháme na miesta, kde sa sústreďujú najmä gurmáni, negatívne ohlasy na vysokú cenu máme minimálne. Áno, je pravda, že ceny máme vyššie ako je štandard, ale stojím si za tým. Jednoducho viem, koľko času trvá, kým prinesieme suroviny do výroby a kým vyjde produkt von. Koniec koncov, do produktov lejeme mnohokrát taký alkohol, ktorý si niektorí ľudia nedávajú ani pri špeciálnych príležitostiach, takže v tomto mám úplne jasno," hovorí Iveta s úsmevom a pokračuje: "a fakt je ten, že Gentle Jam nie je určený na dennodennú spotrebu. Je to skvelý darčekový produkt, našimi džemíkmi si nenatriete chlebík a omáčkami nezalejete mäsko. Či už džemy alebo omáčky, výborne sa hodia ako prílohy k syrom alebo rôznym druhom mäsa."

Produkt Čertove pokušenie získal prestížne ocenenie v súťaži GREAT TASTE AWARDS 2016 - ZLATÚ HVIEZDU. Čo všetko predchádzalo účasti na súťaži? "Keď sme vo februári 2016 posielali produkt Čertove pokušenie do najväčšej a najprestížnejšej súťaže GREAT TASTE AWARDS 2016, silne sme verili, že zaboduje. Chuť je totiž originálna, nekopírovaná. Receptúru som robila tak, aby som ulahodila aj tým, ktorí majú radi chilli a aj tým, ktorí štipľavým omáčkam veľmi neholdujú. Táto súťaž sa uskutočňuje v Londýne a každoročne sa počas nej oceňujú najväčšie gastronomické špeciality. Konkurencia je naozaj veľmi veľká a to vyše 10 000 produktov. Produkty odmeňuje zlatou hviezdou vraj najprísnejšia 400 členná celosvetová porota pozostávajúca z prevádzkarov najznámejších reštaurácií, kuchárov ocenených Michelinskými hviezdami, gastrokritikov a gastroodborníkov. Čo je najzaujímavejšie, všetky produkty sa ochutnávajú naslepo a hodnotí sa výlučne chuť produktu bez obalu a marketingového pozadia obalu. Keď som sa dozvedela, že sme získali zlatú hviezdu, neuveriteľne som sa potešila. Naozaj je to pocta a neuveriteľná motivácia do ďalšej práce."

Aké sú najbližšie plány značky Gentle Jam? "Na budúci rok máme veľa plánov. V prvom rade by sme sa chceli dostať na recepcie čo najviac hotelov, keďže sme dokončili špeciálny personalizovaný koncept pre hotely. Naplno by sme chceli rozbehnúť český trh a ak sa nám to podarí, tak by sme radi vstúpili na rakúsky trh. Určite by sme chceli nabrať ľudí do tímu, a to tak do výroby ako aj do administratívnej časti. Uvidíme ako to všetko nakoniec dopadne. V Gentle Jam som sa naučila veľa neplánovať, lebo fakt je ten, že takmer všetko, čo som naplánovala, skončilo nakoniec úplne inak ako som si predstavovala. Vo väčšine prípado to však bolo lepšie ako som predpokladala," končí rozprávanie svojho príbehu o vzniku značky Gentle Jam zakladateľka Iveta Hrabovská.

Text: Mgr. Iveta Hrabovská, Ing. Michaela Krajčíková 
Foto: Mgr. Iveta Hrabovská