Prírodná kozmetika s príbehom - Navia

Prírodná kozmetika Navia vznikla oficiálne v roku 2014, ale myšlienku na vlastnú značku prírodnej kozmetiky uchovávala jej zakladateľka Martina Dudová v hlave už dlhšiu dobu – od obdobia, kedy sa s rodinou začali viac zaujímať o to, čo jedia, pijú a čo si natierajú na pokožku. Martinine štúdium pokračovalo po skončení strednej školy v oblasti chémie, vďaka čomu získala množstvo informácií, vyťažila zo štúdia maximum a mohla to aplikovať do praxe. Práve pri práci v chemickom laboratóriu, kde sa často stretávala s nebezpečnými látkami, si začala stále viac uvedomovať, že ľudia prichádzajú nevedomky a dobrovoľne do kontaktu s chemickými látkami denno-denne prostredníctvom kozmetiky, potravín, farbeného oblečenia či čistiacich prostriedkov v domácnosti.

 

„Rozhodla som sa obmedziť chémiu aspoň tam, kde sa dá. Paradoxom je, že práve chémia ma priviedla k výrobe nechemických produktov.“ 

Cesta za snom o vlastnej značke kozmetiky však nebola jednoduchá. Tento sen vyzeral nereálne. Živnosť? Výrobňa? Hodnotenia bezpečnosti produktov? To bol len vrchol ľadovca. Za týmito pojmami boli ďalšie a ďalšie úlohy, ktoré Martinu od jej sna stále vzďaľovali... „Najväčším problémom podnikania na Slovensku, nielen čo sa týka prírodnej kozmetiky, je nekonečné vybavovanie potrebných náležitostí. Obzvlášť výroba kozmetiky je v tomto komplikovaná. Na začiatku som nevedela, do čoho idem a asi to tak bolo lepšie,“ hovorí s úsmevom Martina. Teraz je však šťastná, že sa nevzdala a jej vďaka patrí rodine a najmä manželovi – bez ich podpory by to sama dokázala len veľmi ťažko.

„Spolu s manželom tak tvoríme kreatívny tím a snažíme sa ľuďom ukázať, že aj na Slovensku sa dá vytvoriť kvalitná kozmetika. Bonusom je pre nás spoločne strávený čas s hmatateľným výsledkom. Naším cieľom je ponúknuť alternatívne produkty s jednoduchým zložením, ale vysokým obsahom prírodných účinných látok, ktoré by prirodzene podporili funkciu pokožky. Preto je aj názov NAVIA odvodený z latinského výrazu „SILA PRÍRODY“, čo vystihuje myšlienku našej práce.“

Sortiment a nové produkty

„V našej ponuke boli od začiatku zaradené šľahané telové a pleťové krémy, telové balzamy a tuhé šampóny, ktoré doteraz patria medzi najobľúbenejšie. Postupne sme rozšírili portfólio o  dezodoranty, pralinky do kúpeľa, masážne oleje či sady výrobkov určené pre starostlivosť o konkrétny typy pleti,“ vymenúva produkty patriace do sortimentu Navie pani Martina. Pri otázke, ktorý výrobok je ten „naj“ pre samotnú zakladateľku má Martina v odpovedi jasno: „Mám 3 veľmi obľúbené výrobky, ktoré používam každý deň – tuhý dezodorant Ranná Rosa, Bambucký krém a tuhé šampóny. Tieto 3 výrobky sú najobľúbenejšie aj u našich zákazníkov.“

  

Množstvo ľudí si predstavuje vznik a výrobu prírodnej kozmetiky veľmi jednoducho, ide však o náročnýproces. Vývoj nového produktu trvá od prvej myšlienky až po uvedenie na trh niekoľko mesiacov, často až rok. „Máme však v zásobe niektoré produkty, ktoré čakajú na uvedenie na trh už 2 roky,“ vysvetľuje Martina. „Obvykle navrhujem nové produkty podľa toho, čo používam sama. Ale rada sa nechám inšpirovať aj našimi zákazníkmi, ktorí sami prichádzajú s nápadmi a návrhmi. Vyberiem vhodnú kombináciu surovín, zostavím si recept a potom vyrábam, skúšam a dolaďujem. Zložky si vyberám podľa ich účinkov, resp. podľa toho, aký problém chcem vyriešiť. Taktiež sa zameriavam na mechanizmus fungovania jednotlivých zložiek, ako prechádzajú cez pokožku, v akom množstve, do akej vrstvy pokožky. Štúdium nových informácií je teda pre mňa veľmi dôležité,“ vysvetľuje Martina s nadšením proces vzniku nových výrobkov a ďalej pokračuje: „keď mi vyhovuje konzistencia výrobku či vôňa, posuniem vzorky medzi rodinných príslušníkov, či stálych zákazníkov a zbieram referencie. Ak je to potrebné, výrobok ešte poupravím. Keď som spokojná na 100%, nasleduje návrh vhodného balenia. Potom môžeme poslať hotový výrobok na hodnotenie bezpečnosti kozmetického výrobku. Tento proces trvá 2 – 3 mesiace.“ Martina Dudová sa venuje aj alternatívnej medicíne – aromaterapií, z ktorej získala aj certifikát. Vďaka alternatívnej medicíne sa tak zameriava vo výrobkoch najmä na výber vhodnej kombinácie esenciálnych olejov, ktoré majú pozitívne účinky na ľudský organizmus.

Zloženie produktov

Pri výrobe kozmetiky Navia sú preferované predovšetkým suroviny z darov prírody. Umelé farbivá, konzervanty, parfuny či suroviny pochádzajúce zo zvierat by ste v zložení hľadali márne: „Takéto zložky sa v našich výrobkoch nenachádzajú. Používame len prírodné zložky: esenciálne oleje namiesto syntetických parfumov a výťažky z rastlín namiesto syntetických farbív. Naša kozmetika nepotrebuje ani konzervanty a emulgátory, keďže neobsahuje vodnú zložku.“ Vzhľadom na to, že na Slovensku neexistuje možnosť pestovania exotických rastlín prípadne sa nepestujú vo veľkom množstve, väčšina surovín potrebných pre výrobu je dovážaných zo zahraničia. „Ak je však možnosť zadovážiť suroviny zo Slovenska, veľmi radi ju využívame, napríklad slnečnicový olej v masážnych olejoch alebo včelí vosk,“ hovorí Martina. Kompletná výroba prebieha na Slovensku a všetky používané suroviny majú certifikáty kvality a bezpečnosti: „Dbáme na to, aby boli suroviny v čo najvyššej kvalite. Všetky naše výrobky majú hodnotenie bezpečnosti kozmetického produktu – nerobíme výrobky len tak doma na kolene, ako by si niekto myslel.“

Značka prírodnej kozmetiky Navia si počas svojho fungovania našla svojich verných priaznivcov a stále pribúdajú noví a noví zákazníci, ktorí sú s výrobkami spokojní. Aká je teda budúcnosť tejto značky a výrobkov? „Posúvame sa stále vpred, a samozrejme, plánujeme na trh uviesť aj ďalšie nové produkty. V zásobe ich máme ešte veľa. Ktoré výrobky to budú zatiaľ nebudeme prezrádzať a necháme si to ako prekvapenie,“ ukončí Martina rozprávanie s tajomným úsmevom.

Text: Ing. Martina Dudová, Ing. Michaela Krajčíková 
Foto: Ing. Martina Dudová

                             www.bionatural.sk