Maľovaný dizajn, kreatívnosť, originalita

To je Oznám To

Pred pár mesiacmi ukončila štúdium na Fakulte masmediálnej komunikácie v Trnave, kde sa začal rozvíjať jej pozitívny vzťah k marketingu a grafike. Dlho netušila, akým smerom sa má uberať, no po niekoľkých projektoch zistila, že ju napĺňa maľovanie v spojení s grafikou. Stojí za kreatívnym projektom, ktorý spája požiadavky zákazníkov s originálnym maľovaným dizajnom. Prinášame Vám rozhovor s cieľavedomou Silviou Boorovou o jej projekte Oznám To.

Čo predchádzalo spojeniu maľovania a grafiky?

„Na vysokej škole sme tvorili so spolužiačkou zadanie, ktorého výsledkom bolo „ženské pivo“. Ona vymyslela, že pôjdeme „ženským smerom“ a ja som vytvorila grafiku. Dostali sme skvelý feedback a to bol pre mňa jasný signál. Už vtedy som obdivovala maľované motívy na rôznych obaloch či vizuáloch. Netušila som, ako sa tvoria, no vedela som, že to musím zistiť :) A podarilo sa,“ hovorí o svojom nápade s úsmevom Silvia.

              

Ako vznikol nápad tvoriť originálne a netradičné maľované oznámenia?

Myšlienka tvorby oznámení a svadobnej grafiky sa jej zapáčila natoľko, že sa rozhodla venovať tejto činnosti naplno. „Názov Oznám To vznikol automaticky, je jasný a výstižný. Oznámením, pozvánkou, etiketou, vizitkami, záložkami či darčekovými kartičkami vždy niečo oznamujeme, niečo krásne a dôležité. Prvé oznámenie som paradoxne maľovala sama pre seba – promočné. Konečne prišiel ten čas, a mohla som si ho pripraviť. A prečo nevyužiť na ňom to, čo mám rada – maliny, ružovú, slovné hračky a výstižný text,“ hovorí o svojom projekte Silvia.

    "Tvorbou maľovaných oznámení chcem oslovovať najmä ľudí, ktorí vedia oceniť takúto prácu, uvedomujú si, že je za tým mnoho času a kreativity“

Kreativita a vzťah k dizajnu

Inšpiráciou pre Silviu je najmä obalový dizajn. Okrem tvorby maľovanej svadobnej grafiky sa zameriava aj na návrhy oznámení (maturitné, promočné, pozvánky) a podieľa sa na ďalších projektoch, kde môže využiť svoju kreativitu a vzťah k dizajnu.

Ako vznikajú maľované oznámenia?

„Niekto si možno myslí, že stačí stiahnuť nejaké free maľované motívy, umiestniť ich na oznámenie, doladiť font (písmo) a je to. Vytvoriť maľované oznámenie je otázkou niekoľko desiatok hodín - od nápadu, prípravy kľúčového vizuálu, jeho aplikácie na všetky svadobné grafické drobnosti až po konečné dolaďovanie detailov. Dôležité je pre mňa zistiť predstavu zákazníkov, akú budú mať výzdobu a aké motívy by sa im páčili. Preferujem osobné stretnutie, kde sa trošku spoznáme, povieme si detaily, prípadne si spolu vyhľadáme a pozrieme inšpiráciu (napríklad na Pintereste). Zákazníci si vždy môžu vybrať z maľovaných motívov z ponuky, ktoré im prispôsobím podľa želania alebo im namaľujem vlastný motív.

             

Realizácia prvej svadobnej grafiky

„Oznámenie na prvú svadbu, na ktorom som mala možnosť pracovať, obsahovalo maľované motívy slovenskej prírody, pri tvorbe som mala voľnú ruku. Ten pocit, keď sa moja tvorba páčila a naplnila som očakávania, bol úžasný. Počas celého leta 2016 som si pripravovala podklady pre web, maľovala motívy, vytvárala ukážkové kolekcie, spolu s priateľom sme vymýšľali, ako bude vyzerať web, ktorý mi po lete vytvoril,“ objasňuje zakladateľka Oznám To proces prípravy projektu.

Ktoré zadanie bolo pre Silviu zatiaľ najväčšou výzvou?

„Koncom roka som tvorila logo a etikety pre zdravé sójové sviečky Jemnô, čo bola pre mňa výzva. Sviečky sú prírodné, ručne vyrábané a tak malo pôsobiť aj logo – akoby bolo rukou maľované. Tiež bolo pre mňa motiváciou pripraviť prvú svadbu (ktorú som už spomínala), kde som maľovala po jednom každý motív s očakávaním, aká bude reakcia. Takou milo prácou bolo pripravovať aj maturitné oznamká pre budúce maturantky, ktoré sa chceli odlíšiť od zvyšku triedy a rozhodli sa pre niečo iné, motivujúce a maľované.“

Čo sa stane v prípade, že zákazník nie je s vytvorenou prácou spokojný a požaduje zmenu?

„Pokiaľ nie som so svojim výtvorom spokojná, zákazníkovi ho neukážem :). Prípadne mu ukážem rozpracované oznámenie a spýtam sa ho na názor, a spoločne preberieme, čo by urobil inak a ako. Vždy sa snažím zákazníkom vysvetliť, čo sa k sebe hodí a čo nie. Tiež vždy poviem, ako by som to urobila ja, no ich konečné rozhodnutie akceptujem.“

Kto tvorí tím projektu Oznám to?

„Maľované motívy a s nimi spojenú grafiku robím sama. Mám však pomocníka, a to môjho priateľa, ktorý mi pripravil krásny web a stará sa, aby všetko fungovalo :) Chcem však ešte podotknúť, že vytváram len grafické návrhy a klientom odovzdávam hotové súbory pripravené do tlače. Spolupracujem však aj s tlačiarňou a viem im teda vybaviť komplet balíček – grafický návrh a aj tlač.“       

A ako sa odlišuje Silviina tvorba od konkurencie?

„Na Slovensku je veľa šikovných ľudí, ktorí tvoria krásne oznámenia rôznych štýlov. Ja som sa chcela odlíšiť tým, že všetky motívy maľujem a potom graficky upravujem. Nepoužívam žiadne katalógy s oznámeniami či jednotné šablóny. Samozrejme, viem pripraviť aj jednoduché, decentné či minimalistické, s fotkou, bez fotky a rôzne iné. Primárne sa však zameriavam na maľovanú tvorbu. V rámci odlíšenia sa som si vymyslela kategóriu na webe – Vyskladaj si s ponukou viacerých maľovaných setov. Zákazníci si môžu vybrať ten, ktorý sa im najviac páči, dokonca ich môžu navzájom aj kombinovať. Pokiaľ si nevyberú, viem im namaľovať motív na mieru, podľa ich predstáv.

Experimentovanie a žiadne zaužívané šablóny

„Na webe sú síce svadobné kolekcie, ale to je len ukážka, ako môžu vyzerať maľované sety v reálnej podobe, teda pre bližšiu predstavu. Texty na oznámeniach, sú ilustračné a rozmery nemám tiež fixné, rada pristupujem na experimentovanie. K zákazníkom mám individuálny prístup, vždy spolu preberieme, aký typ písma sa im páči, pripravím im ukážky ich oznámenia s viacerými fontami (písmami) a zvolíme ten najkrajší. Pri tvorbe dodržiavam jednu zásadu – každé oznámenie je iné.

Mladá grafička sa neustále snaží prinášať záujemcom o jej tvorbu niečo nové. Nové maľované sety, záložky (ako darčeky pre hostí) s rovnakým motívom ako svadobná grafika a mnohé iné. V súčasnosti pracuje na novinkách v svadobných oznámeniach a tiež sa pripravuje na účasť na svadobnej výstave v Kursalone v Trenčianskych Tepliciach. „Tvoriť som začala len nedávno, ešte fungujeme v podstate bez reklamy, takže určite chcem popracovať na marketingu, propagácii a budovaní vzťahov. Ľudia nás zatiaľ nepoznajú, nemáme veľa referencií, preto je pre nás prvoradé urobiť si dobré meno. Plánujem aj jednu spoluprácu, tak uvidím, ako to dopadne,“ končí s úsmevom rozprávanie Silvia.

            

Text: Mgr. Silvia Boorová, Ing. Michaela Krajčíková 
Foto: archív Silvia Boorová