KAMA – Vaša voňavá reklama

Spoločnosť KAMA sa venuje výrobe reklamných predmetov i predmetov dennej potreby z tradičných ľudových materiálov zvýraznených vyšitým logom firmy, produktu či akcie. Jej hlavným znakom je strojová výšivka. Práve výšivka bola tradičným a typickým ozdobným prvkom v každej oblasti Slovenska, a to nielen na oblečení, ale aj na iných bytových doplnkoch v domácnosti. Výšivka je aplikovaná nielen na reklamné a propagačné výrobky, (ktoré môžu firmy, obce, mestá a organizácie využiť ako darčeky pre svojich obchodných partnerov, významné návštevy či zamestnancov), ale aj na praktické výrobky denného používania bežného človeka, a tak podporiť využívanie tradičných ľudových materiálov v modernom svete.

„Spolu so sestrou som ako dieťa absolvovala pod dozorom starej mamy a mamy niekoľko "kurzov" ručných prác. Chvíľku sme sa im aj venovali, ale postupne náš čas zamestnali iné aktivity a povinnosti. Vrátila som sa k nim po mnohých rokoch práce v úplne inej oblasti, aj keď už k zmodernizovaným, pretože ani túto oblasť neobišli nové technológie a postupy. Potrebovala som celkovú zmenu - zmenu k slovenskej kvalite, ku slovenským materiálom, stretávať nových ľudí a tiež poukázať na to, že nielen v ázijských krajinách, ale aj na Slovensku sa dajú vyrobiť pekné a kvalitné výrobky z hodnotných materiálov,“ vysvetľuje majiteľka firmy pani Mária Necpálová dôvod, prečo začala s výrobou voňavých a tradičných reklamných predmetov.

Aké predmety v súčasnosti tvoria Váš sortiment?

Od začiatku bola hlavnou myšlienkou výroba reklamných a propagačných predmetov, a to levanduľových vrecúšok vyšívaných logom firmy, podujatia alebo výrobku. Sušená levanduľa je známa svojimi upokojujúcimi vlastnosťami, má niekoľkoročnú životnosť a preto tieto vrecúška ich majiteľovi môžu pripomínať udalosť dlhú dobu. Postupne k nim pribudli ľanové nákupné tašky s uzatváraním na šnúrku, na požiadanie zákazníka ľanové odevy, utierky, vrecúška na chlieb či pečivo – všetky s výšivkou, obaly na mobily a tablety, tašky na notebooky, kuchynské chňapky, batohy.

Prečo ste sa rozhodli práve pre výrobu produktov z tradičných ľudových materiálov?

Pretože sú kvalitné, sú mnohými rokmi a našimi predkami odskúšané a pre nás, ktorí tu žijeme, najvhodnejšie a zdraviu neškodné.

Ako prebieha výrobný proces?

Keď sa zákazník rozhodne pre konkrétny výrobok, je potrebné, aby mailom zaslal logo firmy alebo podujatia. Logo je potrebné ďalej spracovať v špeciálnom programe pre vyšívacie stroje – to pre nás robí externý dodávateľ. Nasleduje skúška vyšívaného vzoru na konkrétnom výrobku, jeho zaslanie zákazníkovi na odsúhlasenie, príp. úpravy (napr. veľkosti, farby) a samotné vyšívanie, šitie, dokončovanie, balenie a expedícia zákazníkovi.

Ktoré predmety sú na výrobu najjednoduchšie a naopak, ktoré časovo najnáročnejšie?

Všetkým je potrebné venovať veľkú pozornosť, pretože je to práca pozostávajúca z viacerých úkonov. Na prvý pohľad ide o maličkosti: strihanie látky, umiestnenie výšivky, samotné vyšívanie, šitie, doplnenie potrebných častí (šnúrky, stužky, pri vrecúškach naplnenie levanduľou) a balenie do obalov. Keďže používame tradičné slovenské materiály (najmä ľan), ktorý bol desiatky rokov uložený v skriniach a truhliciach starých mám, je potrebné ho pred šitím namočiť, vyprať, vyžehliť a až potom použiť na výrobu. Tento proces je dosť náročný na čas.

Ktoré produkty sú najpredávanejšie a pre zákazníkov najzaujímavejšie?

Sú to levanduľové vrecúška s logom firmy alebo s monogramom a ľanové nákupné tašky.

Čoraz častejšie sa stretávame s osvetou ohľadom ochrany prírody. Krásne ľanové tašky, ktoré sa nachádzajú vo Vašej ponuke, sú ekologickou náhradou umelých igelitiek. Rastie záujem o tieto tašky?

Áno, ale pomaličky. Ľudia ich kupujú nielen pre seba, ale aj pre svojich blízkych a známych ako darček k rôznym sviatkom. Tí, ktorí ich majú, sú s nimi veľmi spokojní, pretože sú pevné, unesú ťažké nákupy, neskončia po jednom použití v odpadkovom koši, dajú sa oprať, žehliť, poskladať a vložiť do kabelky. Navyše, veľmi pekne vyzerajú a sú slovenské!

Máte svojich osvedčených dodávateľov pre materiály, ktoré používate?

Materiál mám zatiaľ zo Slovenska, vykupujem ho od ľudí, ktorí ho napr. zdedili alebo dostali do daru a nevedia ho využiť. Levanduľu som nakupovala zo Slovenska a tiež z Čiech.

Mali ste aj objednávku zo zahraničia?

Objednávka to priamo nebola, ale bola som oslovená jedným folklórnym súborom zúčastňujúcim sa medzinárodného festivalu v Číne o dodanie rôznych výrobkov, ktoré skončili ako prezentácia či suveníry zo Slovenska. Tiež začiatkom tohto roka mladší syn cestoval na dobrovoľnícku stáž do Číny, bral so sebou viaceré výrobky ako darčeky a veľmi sa čudoval pri ich darovaní, keď obdarovaných príjemne očarila vôňa (neverím, že tam nepoznajú levanduľu, alebo je tak veľmi priemyselným spracovaním zmenená jej vôňa?!). Už som spomínala, že najmä tašky kupujú ľudia pre svojich príbuzných – tak urobili viacerí, ktorí majú svojich blízkych trvalo žijúcich v Čechách, Rakúsku i Anglicku a darovali im ich s tým, aby mali so sebou vždy kus Slovenska.

Ktorý produkt je Vaším obľúbeným?

Je to jednoznačne nákupná taška, ktorú som urobila medzi prvými a bez nej nejdem na žiadny nákup.

Aké sú Vaše ciele v najbližšom období?

Chcela by som, aby sa najmä tašky a levanduľové vrecúška dostali do mnohých domácností, aby ich firmy a zamestnávatelia darovali pri rôznych príležitostiach svojim obchodným partnerom aj zamestnancom – taška i vrecúško sú dlhodobo použiteľné. To je obrovská výhoda oproti iným darčekom, napríklad perám s logom firmy, ktoré denne strácame. Už spomínané igelitky zase končia po jednom použití v koši, fľašu od dobrého darovaného vína zahadzujeme, kalendár po ukončení roka tiež a s osviežovačom vzduchu do auta urobíme to isté.... Aby zákazníci nepozerali len na cenu, ale na prínos predovšetkým pre nich samých, ale aj pre nás všetkých. Tak spolu aspoň troškou prispejeme k ochrane už dosť znečisteného životného prostredia a zároveň sa vrátime k našim koreňom.

 

Veľmi pekne ďakujeme Ing. Márií Necpálovej, majiteľke firmy KAMA, že si našla čas a odpovedala na naše otázky. Jej posolstvo o tradičných produktoch z ľanu s ľudovými motívmi budeme s radosťou šíriť ďalej. Prajeme množstvo spokojných zákazníkov!

Text: Ing. Mária Necpálová, Ing. Michaela Krajčíková

Foto: Ing. Mária Necpálová