Veselé, vtipné, trefné, inšpirované deťmi.

To je Kura Harabura

Kreatívne nápisy, dizajnové obrázky či potlač na tričkách a inom textile. To sú tvorivé produkty vznikajúce pod rukami Zory Puškáčovej, zakladateľky značky Kura Harabura. Prečítajte si inšpiratívny rozhovor s grafickou dizajnérkou o ceste jej veselej značky.

                

Ako sa vyštudovaná právnička dostala k tvorbe zábavnej potlače na textil? Čo Vás motivovalo a inšpirovalo?

Ak by som mala byť stručná, popísala by som to takto: "Právnička na materskej "akožedovolenke" nechala prevládnuť srdce nad rozumom a očakávaniami iných a zmenila profesiu." Samozrejme, takto jednoduché, ako to znie, to nebolo. :) Keď som bola prvýkrát tehotná, vymyslela som niekoľko srandovných motívov pre syna - Cicavec slovenský a všelijaké tie značky (Používajte chrániče sluchu, biohazard) a poštové nálepky (Pozor, krehké!, 1. trieda). V kuchyni na stole som ich nažehlila na bodynká obyčajnou žehličkou s hobby nažehlovačkami. Nejako extra to nedržalo, ale bolo to vtipné, ľudia sa bavili. A tak som začala zvažovať, že ako to realizovať a "vypustiť do sveta". Keď som ešte nevedela, či sa to ujme, považovala som za riskantné dať potlačiť väčšie množstvá a ani som nemala na to prostriedky. A tak jediná možnosť mi zostala, robiť to doma svojpomocne. Samozrejme, pokiaľ som chcela niečo predávať, musela som si byť istá, že to bude kvalitné a bude to držať. Vygúglila som si jeden americký materiál značky Silhouette, ktorý sa dal nažehľovať žehličkou a držal. Urobila som však asi 12 prvých objednávok, zlomila žehličku a dostala kŕč do ruky. Tade cesta neviedla. A tak som si do obývačky nasťahovala svoj prvý termolis, ktorý strašne smrdel, ale vyvinul oveľa väčší tlak ako žehlička a mohla som použiť už profesionálne potlačové materiály. Videla som už, že je o moje veci záujem a že to pôjde... Kúpiť ten lisovací stroj bol najdôležitejší prelomový bod, aj keď išli do toho značné úspory. Vrátilo sa to.

Keď sa „biznis“ rozbehol, potrebovali ste zrejme do tímu viac ľudí...

Kura Harabura funguje od jari 2015. Viac-menej je to one-man show o mne (motívy sama navrhujem, hodiny stojím nad lisovacím strojom, odpovedám na maily, dotazy, udržiavam sociálne siete). Áno, v začiatkoch som robila úplne všetko sama, ale už sa to dlhšie nedalo. Mám jednu skvelú pomocníčku, ktorá má na starosti expedíciu a je do-ko-na-lá. Veci balí krajšie ako ja! A na rozdiel odo mňa je taký ten pedantno-úradnícky typ, ja som rozšafný rozlietaný umelec s hlavou v oblakoch. IT má na starosti kamarát, účtovníctvo manžel ďalšej kamarátky. A moje ďalšie dve blízke priateľky môžete stretnúť so mnou na predajných trhoch. Na údiv všetkých, aj mňa samotnej, sa mi "Kurča" rozbehlo iba pár dní od spustenia webshopu a otvorenia stránky na Facebooku. Myslím si, že je to vďaka tomu, že som prišla s niečím, čo tu zatiaľ nebolo – na Slovensku a ani v susednom Česku: A to motívy so zameraním na vzťahové rodičovstvo, dojčenie, nosenie… Skrátka život s deťmi. Tiež kvalita mojich dizajnov je dotiahnutá naozaj do najmenších detailov. A v neposlednom rade: až na dve výnimky (Limited Edition a Born 2 Be Worn) mám všetko po slovensky. :) A to najpodstatnejšie na záver: všetko robím srdcom. A to je na tom vidieť, cítiť, poznať. Toto je tá moja hlavná výhoda...     

      

Prečo názov Kura Harabura, čo Vás k nemu priviedlo?

Pre moju mamu som vždy bola jej kuriatko. A aj ja mám doma dve kuriatka. Dieťatko - kuriatko je milé prirovnanie. Kuriatko je krásne mláďatko, žltučké, páperové... A samotný názov Kura Harabura dobre znie, je veľmi zvukomalebný – a slovenský!

Odkiaľ získavate textílie? Máte aj slovenských dodávateľov?

Čisté textílie kupujem od zahraničných značkových výrobcov. Zvažovala som aj slovenských výrobcov, aby to bolo 100% Made in Slovakia, ale tam by bola cena podstatne vyššia, "kuracinky" by urobila nepredajnými. Keďže cieľovou skupinou sú mladé rodiny a všetci dobre vieme, aká smiešna je výška "rodičáku", snažím sa ceny držať čo najnižšie aj za cenu menšej marže.

Detské a dospelácke veci na bielom podklade vyrábam ja. Všetky jednotlivé zložky pochádzajú z trhu EÚ. Na potlač používam ultratenké, pôvodom americké transfery, certifikované v Nemecku, ktoré sa doslova „vpijú“ medzi vlákna látky. Dajú sa naťahovať, nepraskajú, neolupujú sa a sú veľmi príjemné na pocit. Obyčajnou žehličkou sa nedajú aplikovať – aby chytili, potrebujú veľmi vysoký konštantný tlak a teplotu. Mám už svoj tretí stroj - prvý som nenávratne zničila za pol roka, druhý mi prestal stačiť po roku a štvrť. Uvidíme, dokedy vydrží tento 45-kilový fešák z Anglicka. :). Pracovať v lete, keď stroj je rozpálený na takmer 200 stupňov, nie je žiadna sranda. :) Za jednu pracovnú „session“ vtedy aj dve fľaše minerálky padnú… Potlač farebných tričiek je iná technológia s krycími farbami a tú robí pre mňa chránená dielna z Komárna.

Aký tovar môžu záujemcovia v súčasnosti nájsť vo Vašej ponuke?

Pôvodne som začínala iba s bodyčkami, ale čoskoro (po týždni? chichi) si začali zákazníci pýtať detské tričká, dospelácke tričká... Takže v súčasnosti oblečiem celú rodinu: od novorodenca, batoľaťa, cez škôlkara, školáka, pubertiaka, mamky, tatkov, a nakoniec i babky aj dedkov! A už teraz zalamujem rukami, lebo sklad mi praská vo švíkoch pri toľkých variantách. Taký strih, onaký, chlapčenský, dievčenský, véčkový, guľatý...

     

Ktorý kúsok z Vášho sortimentu je pre Vás ten „naj“ a o ktorý je najväčší záujem zo strany kupujúcich?

Jaj! To je, ako keby ste sa ma opýtali, ktoré dieťa ľúbim viac! Veľkú radosť mi robia všetky tie machule a fľaky, ale mojou srdcovkou je asi "Moje tričko je krajšie ako tvoje tričko,"„Mliečny bar u Mamičky" a „Valibuk". U zákazníkov suverénne vedu "Vzory mužského rodu", (Chlap, hrdina, dub, stroj & otec), "Dokonalá matka" a najväčším prekvapením boli tričká s krížovkami pre babky a dedkov, po ktorých sa pred Vianocami len tak zaprášilo a museli sme robiť dve dotlače.

Odkiaľ čerpáte námety na strihy či vzory oblečenia a vtipné nadpisy? Šijete podľa vlastných nápadov a myšlienok alebo sa inšpirujete z časopisov či internetu?

Inšpiruje ma, ako sa hovorí - sám život. A život s deťmi. Najmä s mojimi! :) Niekedy myšlienku posunú sami zákazníci a stále sa mi nové rodia v hlave:-) Chodia mi aj také návrhy v duchu: "Prosím! Urob niečo na podpichnutie svokry na nedeľnom obede" a ja to dotiahnem ku konečnému výsledku, napríklad "Pozor! Nesamostatné, rozmaznané, na cecku furt visiace, na mamke závislé decko". Časť motívov mám zameraných na vzťahové rodičovstvo, dojčenie, nosenie, tiež čerpám z ľudových prísloví, porekadiel... a najnovšie mi vymýšľa už aj starší syn: "Bossanoha", "Ahoj, to som ja!", "Valibuk"... Zbožňujem kaligrafiu a súčasné trendy sú presne to moje orechové. Čím nedokonalejšie písmo, tým lepšie.  

                

Vytvárate oblečenie aj na základe požiadaviek zákazníkov? Plníte ich želania?

Áno. Robím aj individuálne požiadavky. Pokiaľ to nie je veľmi náročné, rada splním zákazníkom želanie. Najmä pokiaľ ide o rodinné sety na fotenia. Tam sa vždy vyjaším. :)

Čo Vaše najbližšie ciele, pripravujete nový produkt či nové spoluprác?

Každý týždeň prinášam do e-shopu minimálne jeden nový motív. V súčasnosti ich už mám cez 140, takže rastie to utešene. Chystá sa jedno prekvapenie na jar, niečo, čo nebude tričko, ale zatiaľ neprezradím viac. :)

Dostanú sa Vaše výtvory aj do zahraničia?

Vďaka súčasným možnostiam on-line nakupovania Kuracinky putujú húfne do Česka, nejaké odleteli do Holandska, Írska, Rakúska, i Grécka a Slovákom žijúcim v zahraničí pripomínajú ich rodnú krajinu :)

   

Text: Zora Puškáčová, Ing. Michaela Krajčíková 

Foto: archív Zora Puškáčová 

Pani Zore Puškáčovej veľmi pekne ďakujeme za rozhovor. Prajeme množstvo tvorivých nápadov a zákazníkov nosiacich "kuracinky" :)