Odbornejšie so Soaphoriou

V časti Slovenskí producenti sme Vám priniesli rozhovor s Ritou a Biankou Bodnárovými - zakladateľkami značky Soaphoria. Ak Vás cesta tejto kozmetiky zaujala, určite Vás poteší aj niekoľko "odbornejších" informácií. 

Ako je to s certifikáciou prírodných výrobkov?

„Potreba pridelenia certifikátov vznikla v roku 2001, keď sa pojem prírodná kozmetika stal príliš bežný a často používaný pre výrobky veľmi rôznorodej kvality. Zákon bohužiaľ často nijakým spôsobom neupravuje, ktorý produkt je možné nazvať ako prírodný a preto mnohé štáty zaviedli certifikáciu kozmetických výrobkov. Certifikácia slúži pre spotrebiteľov , aby mohli na trhu jednotlivé produkty jednoducho a jasne rozlíšiť. Podporuje transparentnosť a informovanosť na trhu s bio a prírodnou kozmetikou. Osobne si však myslím, že spotrebitelia sa už dnešnom svete strácajú v enormnom množstve bio a prírodnej kozmetiky. Ponuka je široká, a už skoro na všetkom môžeme vidieť nadpis či logo bio. Ale naozaj všetok tovar, ktorí je opatrení touto značkou je prírodný či organický? Prvoradé je podľa nás byť aktívnym a uvedomelým spotrebiteľom. Múdry spotrebiteľ by si v prvom rade nemal všímať tieto logá alebo nadpisy, ale otočiť si krabičku, resp. obal, sprievodný list alebo iný informačný leták pripnutý k výrobku a preštudovať si zloženie. Lenže v tomto smere natrafíme na veľkú dieru. Bežní ľudia samozrejme neovládajú zloženie výrobkov a hlavne nie uvedené v INCI. Existujú však už výborné edukatívne materiály v tomto smere, ktoré nasmerujú obyčajného človeka do sveta kvality a bezpečnosti výrobkov, ochrany a práv spotrebiteľa a tiež celom životnom cykle výrobkov. Či sa oplatí mať certifikované výrobky? Z jednej strany áno a tiež nie je to nutnosťou. Ak výrobca vyrába naozaj kvalitné výrobky, tak nebude mať nikdy núdzu o zákazníkov, na druhej strane, aby ste mohli osloviť oveľa širšiu verejnosť resp. aj možnosť predaja vo vybraných obchodoch, ktorí sprostredkujú vyslovene len certifikované kozmetické výrobky tak áno.“

                                     

V súčasnosti sa prírodná kozmetika dostáva čoraz viac do popredia. Zaznamenávate aj Vy nárast záujmu o prírodné kozmetické výrobky?

„Prírodná a organická kozmetika nie je luxus ani novodobý trend, mala by byť samozrejmosťou a vedomou voľbou. Mnohí však ešte stále nečítajú zloženie produktov a myslia si, že keď je niečo dovezené z vyspelej krajiny, znamená to aj vyššiu kvalitu. Do reklamy sú často tlačené obrovské finančné prostriedky, prípravky majú krásne farebné obaly, ale biedne zloženie samotného produktu. My ľudí neklameme. Od roku 2016 sme navyše vylúčili použitie palmového oleja. Snažíme sa pomáhať nášmu hospodárstvu kúpou surovín od domácich dodávateľov. Uprednostňujeme balenie do sklenených nádob, zľavou motivujeme zákazníkov k recyklácii, vybrané vrátené obaly opätovne využívame. Aj mimo kozmetiky má bio v našich životoch miesto. Nejde nutne o „bio“, skôr by sme to nazvali „zdravý rozum“. Snažíme sa eliminovať nezdravé komponenty z každodenného života a to vo všetkých smeroch – produkujeme čo najmenej odpadu, recyklujeme, vyberáme si zdravšie a hlavne doma vypestované potraviny bez chemických postrekov, upratujeme bez zbytočnej chémie. Ochranu prírody a životného prostredia ako i „bio formu života“ vnímame ako jeden celok a tým sa i riadime.“

  

A čo obsah umelých konzervačných látok, aróm a farbív vo Vašich produktoch?

„Čo sa týka konzervačných látok, v prvom rade treba rozlíšiť, či ide o kozmetiku jednofázovú (bezvodú resp. obsahuje len mastnú fázu), alebo dvoj a viacfázovú (obsahuje vodnú a mastnú fázu (emulzia)). Čo sa týka jednofázových výrobkov na báze olejov, olejovitých macetárov a masiel, do týchto produktov nepridávame konzervanty len vitamín E alebo antioxidačný CO2 extrakt rozmarínu, ktoré predlžia životnosť olejov a masiel. Pri výrobe emulzií využívame ako konzervačnú látku deriváty rastlinného pôvodu, napr. feniklu, anízu, reďkovky (konzervačné látky sa vyrábajú kvasením) alebo kombináciu rastlinného glycerínu s benzlylalkoholom a kyselinou benzoovou, kyselinou citrónovou, atď. Každopádne vyberáme si len také konzervačné látky, ktoré vyhovujú požiadavkám na certifikáciu certifikátom Ecocert. Syntetické arómy ani parfumáciu nevyužívame. Pri výrobe používame silice a určité prírodné arómy a ich kombinácie. Ako farbivá využívame rôzne oxidy, t.j. minerálne farbivá, miky.“

Text: Rita Bodnárová, Bianka Bodnárová

Foto: archív Soaphoria